På skoleplan:
- Alle medarbejdere, forældre og børn, der har deres gang på Gilbjergskolen, har et ansvar for aktivt at stoppe mobning og fremme trivslen.
- Trivsel er et fast punkt på teammøderne.
- Trivsel tages årligt op som punkt på forældrerepræsentantskabsmøderne
- Den forebyggende indsats evalueres og justeres i skolens kompetancecenter i samarbejde med ledelsen
- Handleplan mod mobning ligger på skolens intranet –både til forældre og ansatte.
- Klassens/børnegruppens sociale trivsel er et fast punkt på møder mellem lærere, pædagoger og ledelsen.
En gang om året afholdes en trivselsuge, hvor klasselærer/kontaktpædagog gennemfører en trivselsundersøgelse blandt klassens børn enten ved brug af interview, spørgeskema, www.klassetrivsel.dk eller andre metoder, som findes i lærermappen på intranet.
Kompetencecenteret: Der afholdes møde hver måned, hvor lærere, pædagoger og teams kan indberette deres bekymring og modtage hjælp til en handleplan. Morgensamling for hele skolen er med til at skabe et fællesskab og en forståelse for den fælles opgave at være samlet på en god og rolig måde.
Ansatte, elever og forældre har et fælles ansvar at sikker at der er en ordentlig tone på skolen. Negativt sprog danner
et negativt miljø.
Legepatrulje 5. klasses elever) er med til at sætte aktiviteter i gang og dermed dæmpe konflikter i frikvarteret. Der organiseres lege for de mindre børn i det store frikvarter og store og små børn lærer hinanden at kende. 5.-venner er
en venskabsordning mellem skolens 0. klasser og 5. klasser. Der arrangeres aktiviteter og sociale arrangementer.
Ordensregel. Alle elever søger for orden i deres klynge. Det er med til at skabe ordentlige rammer for trivslen og styrke fællesskabet
Det er klasse-teamets ansvar i samarbejde med børnene at udarbejde ” spilleregler” for samvær i klassen. Spillereglerne skal offentliggøres på et synligt sted i klassen. Reglerne revideres løbende, således at de matcher børnenes hverdag.
Lærere og pædagoger bruger Red Barnets materiale ” Fri for mobberi” i indskolingen På 0. årgang vil skolens
relationsmedarbejder/pædagogiske leder deltage i det første forældremøde og informere om skolens trivselspolitik.
I 0. klasse er der hver uge trivselstime, hvor materialet følges systematisk.
I indskolingen (1. –3. klasse) benyttes ” Taktil Rygmassage –den man rører, mobber man ikke”,
”Samtaleark” og lege, der styrker den sociale forståelse. Skolepædagogerne står for tilrettelæggelsen af en systematisk trivselsindsats hver uge.” Fri for mobberi” benyttes samt ” jeg er ok –du er ok”
I 4. –6. klasse kan der gøres brug af ” Dilemmaspillet” , som er 6 tv-programmer produceret af DR i samarbejde med DCUM (Dansk Center for Undervisningsmiljø), hvor der stilles skarpt på situationer, som de fleste børn kender. Klasselærer har ansvaret for den forebyggende indsats gennemføres systematisk.
Mobbestopmøder og samarbejde omkring oplæg og foredrag fra Børns Vilkår. Børnetelefonen. Lærere i udskolingen kan bruge materialet ” Takling” samt materialet ” Kort og godt” ” Alle de andre gør det!”
” Alkoholdialog” ” Fryspunkt.dk”. I 7. –9. klasse kan der gøres brug af klassemøder, hvor trivsel og mobning diskuteres, og de sociale kompetencer udvikles. Klasselærer har ansvaret for den forebyggende indsats gennemføres systematisk.
I 3. –9. klasse skal der i samarbejde med eleverne udformes retningslinjer for brug af digitale medier –Sms, Mms og chat jf. www.sikkerchat.dk. Børn er meget fortrolige med digitale informationsmedier og har ” rykket” en del af legeuniverset ud i dette elektroniske ” rum” . De digitale værktøjer giver en masse spændende stof til aktivitet, men kan også misbruges, når det kører skævt i en børnegruppe. Det er oplagt at lave undervisningsforløb omhandlende digitale medier. ” Go´mobilstil” og Facebook-etik er obligatoriske emner, og der etableres evt. et samarbejde med kommunens SSP-medarbejder.
Hvert år udarbejdes en elevplan med eleven, hvor elevens trivsel og sociale kompetencer blandt andet er i fokus. Klasselæreren sikrer, at der i hver klasse vælges et hold forældre (evt. festudvalg), der hjælper med at arrangere og afholde mindst to sociale klassearrangementer, der tilgodeser alle børn.
Det er klasseteamets (både lærernes og pædagogernes) ansvar at afdække det enkelte barns trivsel og sociale kompetencer. Dette sker bl.a. via individuelle elevsamtaler. Skolens kompetancemedarbejder hjælper med oplæg og materialer.
På forældreplan:
Forældrene er forpligtede til aktivt at indgå i arbejdet mod mobning –herunder selv at tage initiativer forældrene imellem med en nysgerrighed og ikke-dømmende tilgang.
Forældrene er ligeledes forpligtede til at meddele evt. viden om mobning til skolens personale eller skolens ledelse.
Trivsel er et fast punkt på forældremøderne. Skolen anbefaler, at forældre tager initiativer til sociale arrangementer for den enkelte klasse. Fx lege-/madgrupper, fester, ture o.lign. Se også tv-programmet ” Forældre på banen” på www.sammenmodmobning.dk
Fødselsdagspolitik: Fødselsdage er et af de centrale punkter, når det kommer til udstødelse og positionsmarkeringer. I en klasse med en smal tolerancekultur kan der let gå lav- og højstatus i fødselsdagsfester. Der kan være børn, der oplever, at deres fødselsdags arrangement bliver boykottet, mens andre ikke inviteres med. Det er skolens holdning, at børnefødselsdage ikke er en privat sag, men et arrangement, der griber ind i det fælles skoleliv. På forældremødet aftales det, hvordan fødselsdage arrangeres i den enkelte klasse.
Skolen anbefaler følgende:
1) Der udformes klasseaftaler, som tilgodeser klassens sociale liv. Aftalerne revideres hvert år og er et fast punkt på
forældremødet.
2) Henvendelser vedr. mobning foregår altid mundtligt, da der ofte kan ske misforståelser i det skrevne medie.
3) Find gode råd på: www.sikkerchat.dk Forældre har en vigtig rolle i at tale med deres barn om, at der følger et
ansvar med at have en mobiltelefon og at chatte på nettet.
Vi anbefaler også, at forældre læser AMOK’s rapport ” Chat, chikane og mobning blandt børn og unge” på
www.mobbeland.dk
Gilbjergskolen
Forældreråd om forebyggelse af mobning
Kilde: Helle Rabøl Hansen: Grundbog mod mobning, Gyldendals Lærerbibliotek 2005
Gilbjergskolen
Den foregribende indsats på Gilbjergskolen har som mål ved mistanke om mobning at afdække denne og gribe ind.
Skolens personale går aldrig forbi et barn, der er ked af det. Vi stopper op og hører, hvad der er i vejen, og inddragerom nødvendigt barnets klasselærer i sagen. Skolen forventer, at alle voksne –forældre, lærere og pædagoger –reagerer øjeblikkeligt, hvis de i deres daglige gang
på skolen er vidne til, at et barn udsættes for trusler, groft krænkende sprogbrug, fysiske overgreb eller anden form for nedværdigende behandling. Blot ved mistanke om, at mobning forekommer, tages problemet op og relevante forældre/klasselærer inddrages.