Vi arbejder aktivt med vores principper

Principper på Gilbjergskolen

Du kan herunder læse om de forskellige principper der gør sig gældende på Gilbjergskolen

Ekskursioner, lejrskoler og skolerejser Gilbjergskolen

Principper for ekskursioner, lejrskoler og skolerejser
Ekskursioner, lejrskoler og skolerejser skal give eleverne mulighed for personlige erfaringer og fælles
oplevelser, som de ikke får i en normal undervisning i skolen med hensyn til emner og fagområder,
der har tilknytning til den daglige undervisning, gennem et socialt og et fagligt indhold.
Retningslinjer for ekskursioner, lejrskoler og skolerejser
Ekskursioner
Dele af undervisningen kan organiseres som ekskursioner, der kan strække sig fra en enkelt lektion til
hele dagen. Ekskursioner er en del af undervisningen, hvor forberedelsen og opfølgningen foregår i
undervisningen og eleverne har mødepligt.
Økonomi
Skolen dækker alle udgifterne til elevernes transport, ophold, entréudgifter og lignende. Forældrene
sørger for madpakke og drikkevarer til barnet, som på en almindelig skoledag.
Lejrskoler
Lejrskoleophold er undervisning over flere skoledage med mindst én overnatning henlagt til en
lokalitet uden for skolen. Der er mødepligt for eleverne. For elever, der ikke deltager i lejrskolen fordi
det ikke er muligt for dem, tilrettelægger skolen anden undervisning.
Lejrskoler kan afvikles under mange forskellige former (sommerhuse, hytteture, friluftsture, skolens
lejrskoler, vandrehjem osv.).
På 5. klassetrin tager klasserne på lejrskole med tre overnatninger.
På 7. klassetrin tager klasserne på lejrskole med en overnatning.
Der deltager normalt 2 lærere pr. klasse, hvis kun én klasse er af sted. I tilfælde af at flere klasser er af
sted vurderes det fra gang til gang.
Lejrskoler planlægges i et samarbejde mellem forældre, elever og lærere. Det dog er lærerne, der
træffer den endelig beslutning.
Der indhentes tilladelse fra forældrene, når eleverne skal cykle eller transporteres i private biler.
Økonomi
Skolen dækker alle udgifterne til elevernes transport, ophold, entréudgifter og lignende. Der
opkræves 75 kr. pr. dag til forplejning.
Hvis forældrene ønsker at samle penge ind til aktiviteter der ligger udenfor lejrskolens
undervisningsmæssige formål, og dermed kan betegnes som elevens fritid, må dette beløb maksimalt
udgør 250 kr pr elev, og skal aftales på på forældremøde i samråd med personalet.
Ekskursioner, lejrskoler og skolerejser Gilbjergskolen
Skolerejser/ Studierejser
Skolerejser indebærer mindst én og max 5 overnatninger.
Skolerejser er ikke et led i den daglige undervisning, men er et supplement til den almindelige
undervisning. Deltagelse i skolerejsen er ikke en nødvendig forudsætning for, at kunne deltage i den
almindelige undervisning, det er således frivilligt for alle elever om de ønsker at deltage.
Skolerejser indgår i skoleforløbet i 8. eller 9. klasse og har afsæt i linjen for almen.
Formålet med turen skal ligge indenfor folkeskolelovens formål og rammer uden at være en
integreret del af klasseundervisningen.
Skolerejser planlægges i et samarbejde mellem forældre, elever og lærere. Det er lærerne, der træffer
den endelige beslutning.
Der indhentes tilladelse fra forældrene, når eleverne skal cykle eller transporteres i private biler.
Økonomi
Jvn lovens §50 stk 7 skal skolen afholde alle udgifterne til lærernes deltagelse.
Skolen betaler 250 kr. pr. elev/ pr dag maksimalt 1250 pr elev ved 5 dage.. Hvis forældre og elever
beslutter at rejse penge til rejsen, så må dette indskud ikke overstige 4.000 kr. pr. elev, således at den
samlede pris for en studierejse maksimalt svarer til 5.250 kr. pr. elev.
Der henvises iøvrigt til principper for kontaktforældre vedr den forældre rettet økonomi i
forbindelse med skolerejser, samt den generelle drøftelse af retningslinjer for planlægningen.
Links
Lovgrundlag:
https://www.retsinformation.dk/eli/mt/1999/12
Princip for kontaktforældre ( indsættes)

Princip for skole-hjemsamarbejde
I henhold til skolens værdigrundlag skal princippet for skole-hjemsamarbejde tage særlig afsæt i
værdierne:
- ordentlighed
- faglighed
Skole-hjem samarbejdet er målrettet det enkelte barns og fællesskabernes trivsel og læring.
Forældrene betragtes som en aktiv del af skolens fællesskaber.
Skole-hjem samarbejdet sikrer gensidig dialog og er kontinuerligt, fleksibelt og situationsbestemt.
Princippet ligger i forlængelse af skolens værdisæt og skolens øvrige principper samt folkeskoleloven.
Sidstnævnte angiver i § 2, stk. 3 at: ”Elever og forældre samarbejder med skolen om at leve op til
folkeskolens formål”.
Retningslinjer for skole-hjemsamarbejdet
Forældresamarbejdet foregår på tre niveauer på Gilbjergskolen:
samarbejde omkring det enkelte barn
samarbejdet omkring klasse og årgang
samarbejdet omkring skolen
Skolens ansvar:
Skolen sikrer, at alle forældre er informeret om, hvem de skal kontakte i forskellige situationer samt
hvilke træffetider, de enkelte ansatte har.
Skolen informerer så hurtigt som muligt en elevs forældre, hvis der opstår faglige eller
trivselsmæssige problemer, herunder fravær.
Skolen behandler bekymringer og evt. utilfredshed fra forældre så hurtigt som muligt med henblik på
en tilfredsstillende løsning for begge parter.
Skolen tilstræber at kommunikere tydeligt og rettidigt til forældrene.
Skolens ansatte svarer så hurtigt som muligt på henvendelser fra forældrene - som hovedregel
indenfor 2 arbejdsdage.
Forældres ansvar:
Forældrene holder sig orienteret om deres barns skolegang via skolens portaler.
Forældrene skal som udgangspunkt orientere skolen, hvis der er væsentlige omkring barnet, som har
betydning for elevens skolegang.
Ved spørgsmål om barnets skolegang, taget forældrene altid først kontakt til barnets nærmeste
lærere/pædagoger.
Forældrene retter som udgangspunkt henvendelse til skolebestyrelsen, hvis de oplever, at principper,
værdiregelsæt, antimobbestrategi og ordensregler, som skolebestyrelsen har fastsat, ikke efterleves.
Forældre, der oplever konflikter mellem deres barn og et andet barn, tager så vidt muligt direkte
kontakt med det andet barns forældre med henblik på løsning af konflikten. Relevante ansatte på
skolen bør inddrages, hvis det vurderes at kunne bidrage til løsning af konflikten.
Princip om underretning af hjemmene om elevernes udbytte af undervisningen
Vi afventer beslutning omkring meddelelsesbogen. Punktet opdateres senere.
Der gennemføres jævnligt - dog mindst to gange årligt - samtaler med eleverne, hvor de modtager
konstruktiv feed back på deres læring, og barnet selv reflekterer over egen læring.
Alle forældre/familier tilbydes samtaler med relevante fagpersoner fra skolen, når det er
formålstjenligt; dog minimum to gange årligt.
For 8. og 9. årgang vil den unges standpunktskarakterer, der beskriver graden af målopfyldelse
fagligt, også indgå i samtalen.
Skole-hjem samarbejdet omkring en gruppe af børn eller en klasse sker primært gennem
forældremøder og dialog mellem forældrene indbyrdes. Her er kontaktforældre og deres netværk er
en væsentlig faktor for, at lykkes med forældresamarbejdet på Gilbjergskolen. For hver gruppe af
børn vælges et antal trivselsforældre for et år af gangen.

Princip for trivselsforældrene
Trivselsforældrenes roller og opgaver kan være:
● at dagsordensætte på overordnet niveau - dvs. klasse, årgang eller skole
● at tematisere og perspektivere
● at formidle til/fra forældre og skole
● at sikre en god og konstruktiv dialog mellem forældrene indbyrdes og mellem skole og hjem
● at sikre størst mulig deltagelse ved møder og arrangementer
● at bidrage til alle børns trivsel i gruppen og på skolen
● at skabe netværk mellem forældre
● at udvikle skolen sammen med skolebestyrelse og ledelse
Trivselsforældrene kan efter aftale have følgende opgaver sammen med klasselæreren:
● at tage kontakt til familier, der ofte ikke deltager
● at arrangere sociale aktiviteter i klassen eller på årgangen med andre forældre
● at videndele om skoleintra til andre forældre
● at repræsentere alle forældre på skolen i forskellige sammenhænge
Samarbejdet og den gensidige forventningsafstemning omkring klassen udøves primært på
forældremøder og i forældrenes netværk. Der afholdes mindst to årlige forældremøde i
klassen/gruppen eller på årgangen. Efter aftale med klassens kontaktforældre kan et eller flere af
følgende emner tematiseres efter behov:
● mobiltelefoni og IT "færdsel"
● mobning og trivsel
● legeaftaler
● sociale arrangementer
● læsning
● lektier
● kost og motion
● alkohol og fester
Den gensidige forventningsafstemning mellem klassens forældre og lærere samt mellem forældrene
indbyrdes drøftes årligt. Som en del af denne drøftes også måder, hvorpå klassens forældre aktivt
kan tage del i børnenes og klassens liv og hverdag.
Forældresamarbejdet omkring hele Gilbjergskolen er forankret i Skolebestyrelsen og bestyrelsens
netværk med trivselsforældrene.
Skolebestyrelsen holder årligt et møde for skolens trivselsforældre eller en bredere kreds af forældre.
PÅ mødet vil formandens årsberetning blive fremlagt. Mulige temaer for møderne kan f.eks. være:
● trafiksikkerhed omkring skolen
● aktuelle politiske emner til høring
● skoleudvikling
I tilfælde af klager inddrages skolens ledelse

Overordnet princip for undervisningens organisering
På Gilbjergskolen har vi mottoet “Et godt sted at være er et godt sted at lære”. Vi ønsker at
skolens organisering understøtter denne vision.
Undervisningens organisering skal skabe rammer, der sikrer hver enkelt elev bedst muligt i
forhold til læring, dannelse og trivsel.
Undervisningens organisering orienterer sig desuden efter skolens værdigrundlag:
- Faglighed
- Innovation og iværksætteri
- Fællesskab
- Ordentlighed
Læs mere om skolens værdigrundlag og mission her.
Princip for klassedannelse (og holddannelse)
Princip for klassedannelse i indskolingen er under udarbejdelse.
Udskolingen
På Gilbjergskolen organiserer vi undervisningen i udskolingen (7.-9. årgang) i linjer, du kan læse
mere om vores linjer her.
Procedure og tidsplan:
Udskolingsleder informerer om linjerne i udskolingen på første forældremøde på 6. årgang
Besøgsdage i udskolingen for elever:
Marts, i skoletiden
Informationsmøde & besøg på linjerne, for forældre:
Marts, i tidsrummet 17:00-19:30
Frist for aflevering af ansøgningsskema er april.
Elever, som ikke går på skolen, afleverer skemaet på udskolingens kontor
(ansøgningsskemaet findes på www.gilbjergskolen.dk)
Klasserne offentliggøres:
Anden lørdag i juni i Aula.
Tyvstart i udskolingen:
Eleverne siger farvel til 6. klasse og goddag til 7. klasse sidste torsdag og fredag i skoleåret
Alle elever skal, i henhold til folkeskoleloven §9, Folkeskoleloven, §9, have et obligatorisk valgfag i 7. og 8.
klasse.
På Gilbjergskolen udbydes følgende obligatoriske valgfag:
● Håndværk & Design (HDS)
● Billedkunst (BIL)
● Madkundskab (MAD)
● Musik (MUS)
Procedure og tidsplan:
Eleverne skal vælge to af ovenstående valgfag. Når alle har valgt, vil der blive oprettet
valgfagshold, hvor flest muligt får deres 1. prioritet opfyldt.
Valget er bindende. Det gælder uanset hvilken prioritet, man får opfyldt.
Eleverne vælger en 1. og en 2. prioritering i marts i 6. klasse
Valgfagsholdene offentliggøres sammen med linjefagsklasserne den anden lørdag i juni.
Princip for elevernes undervisningstimetal
Skolen overholder gældende lovgivning vedr. undervisningstimetallet
[Folkeskoleloven, § 14b].
Undervisningstimetallet følger vejledende timetal fra undervisningsministeriet, men
kan tilpasses lokalt ud fra en overordnet faglig vurdering.
Princip for skoledagens længde
Timefordelingen følger ministeriets vejledende timefordelingsplan, og sendes til
godkendelse i bestyrelsen i foråret.
Eleverne går i skole i 40 uger i:
0.-3. årgang: 27,75 timer
4.-6. årgang: 31 timer (ved anvendelse af §16b)
7. årgang: 33 timer (ved anvendelse af §16b)
8. årgang: 34 timer (ved anvendelse af §16b)
9. årgang: 35 timer
Der kan i henhold til folkeskolelovens §16b ansøges om forkortelse af skoledagen
ved omlægning af understøttende undervisningstimer til to-voksentimer.
Skolen tilrettelægger så vidt muligt elevernes skoledage, så undervisningen i
indskolingen ligger i tidsrummet 8.00-14.00, på mellemtrinnet i tidsrummet
8.00-14.00 og i udskolingen i tidsrummet 8.00-15.30.
I forbindelse med ekskursioner kan skoledagen organiseres fleksibelt. Dette gælder
særligt i udskolingen.
Princip for skemalægning
Skemalægningen har som mål at sikre eleverne en både sammenhængende og
varieret skoledag.
Skoledagen planlægges under hensyntagen til elevernes behov for pauser og tid til
at spise.
Skolen tilstræber, at skemaet og evt. skemaændringer er kendt af elever, forældre,
skolens medarbejdere, ledelse og relevante samarbejdspartnere.
Skolen tilstræber, at skoledagen planlægges, så der er mulighed for aktivitetsbaseret
undervisning, ekskursioner og samarbejde med eksterne parter.
Princip for vikardækning
Skolen tilstræber et højt fagligt niveau i undervisningen ved vikardækning.
Skolen tilstræber en vedvarende og sammenhængende vikardækning ved en
undervisers længerevarende fravær.
Det tilstræbes at brugen af fleksibelt skema begrænser vikardækning ved forberedt
fravær.
Princip for undervisningsdifferentiering
Skolen tilstræber, at undervisningen tilrettelægges med hensyntagen til de enkelte
elevers faglige og personlige forudsætninger.
Teststrategi med afsæt i nyt bedømmelses- og evalueringssystem er under
udarbejdelse. Princippet opdateres senere.
Princip for lektielæsning og elevernes hjemmearbejde [Folkeskoleloven, §15, stk. 2]
Princippet er under udarbejdelse
Princip for motion og bevægelse [Folkeskoleloven, § 15, stk. 1]
Formålet med at inddrage bevægelse i undervisningen er at skabe variation og at
styrke indlæringen gennem leg og bevægelsesaktiviteter.
Der henvises til princip for den åbne skole nedenfor.
Princip for supplerende undervisning og specialundervisning
Skolen tilstræber at samarbejde med forældrene og eleven om tilrettelæggelsen af
den supplerende undervisning og specialundervisningen.
Skolen tilstræber, at personalet, der varetager den supplerende undervisning, lever
op til de samme kvalifikationskrav, som gælder for specialundervisningen.
[Specialundervisningsbekendtgørelsen, § 17] og [Folkeskoleloven, § 3a]
Skolen tilstræber, at den samlede undervisningstid for elever, der får supplerende
undervisning eller specialundervisning, ikke overstiger det fastsatte loft for den
højeste samlede undervisningstid. [Specialundervisningsbekendtgørelsen, § 12] og
[Folkeskoleloven, § 5, stk. 5]
Princip for dansk som andetsprog
Princippet er under udarbejdelse.
Skolen lever op til gældende lovgivning på området. (henvisning)
Princip for understøttende undervisning
Den understøttende undervisning bidrager til, at udvikle elevernes faglige, sociale og
personlige udvikling.
Den understøttende undervisning tilpasses løbende under hensyntagen til behov.
Den understøttende undervisning bidrager til principperne for motion og bevægelse,
åben skole m.m.
Princip for den åbne skole
Det tilstræbes, at samarbejdet mellem skolen og det omgivende samfund tager
udgangspunkt i elevens læring, motivation og dannelse.
Den åbne skole skal, gennem samarbejdet med det omgivende samfund, styrke den
lokale sammenhængskraft og introducere eleverne til fritids- og fremtidsmuligheder.
Aktiviteter i samarbejdet mellem skole og det omgivende samfund, bidrager til at
opfylde Fælles Mål og har en klar kobling mellem teori og praksis.
Princip for fællesarrangementer for eleverne i skoletiden
Fællesarrangementer for eleverne i skoletiden skal bidrage til skoledagens variation,
understøtte elevernes faglige, personlige og sociale udvikling og styrke
sammenhængskraften på skolen.
Skolen tilstræber, at mærkedage og højtider markeres og fejres i fællesskab enten
på afdelinger eller som samlet skole ud fra skolens traditioner og faglige aktiviteter.
Skolen tilstræber at tilbyde fællesarrangementer med aktiviteter og forestillinger
tilpasset de enkelte klassetrin og fag.
Skolen tilstræber at afholde f.eks. morgensamling og samlinger enten på afdelinger
eller som samlet skole når det giver mening i forhold til skoleårets gang, skolens
traditioner og faglige aktiviteter.
Princip for arbejdets fordeling mellem lærerne og andet pædagogisk personale
Skolens ledelse er i samarbejde med personalet ansvarlig for at sammensætte
kompetencestærke teams.
Det tilstræbes at alle fag bliver læst af uddannet personale med de rette faglige
kompetencer. Dog vil der i indskolingen også blive taget hensyn til at eleverne
mødes af så få lærere som muligt.
Godkendt af skolebestyrelsen 8. november 2022

Formål:
Kommunikationen mellem skole og hjem skal sikre, at skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for det enkelte barns faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling, så alle elever trives og bliver så dygtige, de kan.
Mål:
- Kommunikationen mellem skole og hjem opleves af alle parter som anerkendende, åben og respektfuld.
- Alle forældre og ansatte kender skolens retningslinjer for, hvem de skal kontakte i forskellige situationer.
- Det er let for alle forældre at holde sig opdateret omkring såvel de praktiske som de indholdsmæssige dele af deres barns skoledag.
- Skolen er orienteret om væsentlige forhold i familien, som har betydning for elevens skolegang.

Skolens ansvar:
- Skolen sikrer, at alle forældre er informeret om, hvem de skal kontakte i forskellige situationer.
- Kommunikationen foregår via Aula. Telefonisk kontakt sker efter aftale mellem forældre og ansatte.
- Skolen informerer så hurtigt som muligt en elevs forældre, hvis der opstår faglige eller trivselsmæssige problemer.
- Skolen informerer så hurtigt som muligt om fravær via sms-besked, hvis barnet ikke er mødt ind eller ikke er blevet sygemeldt i fraværssystemet i Aula. Man modtager dog kun sms, hvis man selv aktivt har tilvalgt det i fraværssystemet.
- Skolen tilstræber at kommunikere tydeligt og rettidigt til forældrene.
- Skolen tilstræber at informere forældre så hurtigt som muligt om ændringer i lærerbesætningen.
- Skolens ansatte svarer så hurtigt som muligt på henvendelser fra forældrene - som hovedregel indenfor 2 arbejdsdage.

Forældrenes ansvar:
- Som udgangspunkt foregår kommunikationen fra forældre til ansatte via Aula medmindre andet aftales med den ansatte.
- Ved behov for akut kontakt til barnet i skoletiden kontaktes kontoret, som videregiver information til rette vedkommende.

Parkvej tlf. skole og FO: 7249 9100
Blistrup tlf. skole og FO: 7249 9101


Forældrene holder sig orienteret om deres barns skolegang.
(Se afsnittet om AULA)
- Forældrene skal som udgangspunkt orientere skolen, hvis der er væsentlige forhold i familien, som har betydning for elevens skolegang.
- Forældre, der er utilfredse med forhold omkring deres barns skolegang, tager som udgangspunkt direkte kontakt til de involverede medarbejdere med henblik på løsning af problemet. Findes der ikke en løsning på denne måde, retter forældrene som udgangspunkt henvendelse til afdelingslederen. - - Trivselsforældre skal ikke inddrages og er ikke ansvarlige for denne kommunikation.
- Forældrene retter som udgangspunkt kun henvendelse til skolebestyrelsen, når de har kontaktet relevant personale på skolen, og hvis de oplever, at principper, antimobbestrategi og ordensregler, som skolebestyrelsen har fastsat, ikke efterleves. Skolebestyrelsen kan kontaktes på AULA via fællespostkassen SKB.
- Forældre, der oplever konflikter mellem deres barn og et andet barn, tager så vidt muligt direkte kontakt med det andet barns forældre med henblik på løsning af konflikten. Relevante ansatte på skolen bør inddrages, hvis det vurderes at kunne bidrage til løsning af konflikten.

AULA:
- AULA bruges som kommunikation mellem skole og hjem på forskellig vis.
- Opslagstavlen/nyheder:
- Opslagstavlen bruges til opslag, som vedrører flere grupper. Det kan være til afdelinger, klasser og andre grupper. Forældrene forventes at orientere sig i opslagstavlen, men vil ikke have mulighed for at kommentere på opslagene. Dette vil indholdet af opslaget bærer præg af.
- Beskeder - ”10-3-2”:
- Beskeder i AULA fungerer som meddelelser mellem skole og hjem. Beskeder skal bruges til kortere beskeder, bilag eller invitationer til møder.
- Beskeder skal ikke bruges til længere drøftelser, men det kan naturligvis være nødvendig med en afklaring indimellem. Som udgangspunkt bør en besked på AULA ikke fylde mere end 10 linjer, bevæge sig mellem modtager og afsender mere end 3 gange og kunne afvente respons på 2 hverdage. - - Alternativt kalder det på et møde eller et telefonopkald.
- AULA skal ikke bruges til debatter mellem skole og hjem eller mellem forældrene.

Kommunikation mellem forældre:
- På AULA kan man kommunikere med klassens andre forældre. Der gælder samme regler for denne kommunikation som den mellem skole og hjem og generelt for ”Princip for kommunikation”.
- Ugeplaner, MU og andre relevante informationer:
- Forældre forventes at orientere sig en gang om ugen med henblik på planlægning af barnets kommende skoleuge.
- Ugeplaner med informationer om kommende uge, herunder praktiske forhold, vil være tilgængelige for alle forældre senest fredag eftermiddag.
- Der kan/vil i løbet af en skoleuge kunne komme andre informationer på AULA af orienterende karakter. Disse informationer kan man løbende orientere sig i som forældre.
- Informationer, som involverer eget barn og som skolen vurderer forældrene skal informeres om med det samme, vil tilgå forældrene som et telefonopkald.
”Husk altid den gode tone når du skriver til andre, og husk at det skrevne sprog kan virke hårdere end samtale enten på telefon eller ansigt til ansigt.”