Skole rejser

De tre 9. klasser havde igen i år uforglemmelige skolerejser, hvor de har besøgt tre forskellige, men spændende destinationer: Norge, Barcelona og Rom. Hver rejse bød på både kulturelle oplevelser og fællesskab, og eleverne har haft mulighed for at lære om både historie, natur og nye kulturer på en måde, som ikke kan opnås i klasseværelset.

Den første klasse drog af sted til Norge, hvor de udforskede den storslåede natur med fjorde, fjelde og smukke landskaber. Eleverne boede i de norske fjelde, hvor de fik et unikt indblik i det norske friluftsliv og de imponerende naturscenerier. Her stod den på aktivt adventure liv med hike og mountainbiketure og meget mere.

9.K havde Barcelona som deres rejsemål. Her blev de mødt af solrige strande, farverige bygninger og en rig kulturarv. Eleverne fik et indblik i Gaudís fascinerende arkitektur ved at besøge Sagrada Família og Park Güell. De oplevede også den livlige atmosfære på La Rambla og lærte om Barcelonas historie gennem guidede ture, som gav dem en forståelse for byens udvikling fra romertiden til i dag. En tur til stranden var en kærkommen pause, hvor eleverne kunne slappe af og nyde det varme vejr.

9.X tog på en historisk rejse til Rom, hvor de dykkede ned i den antikke verdens historie. De besøgte Pompei lidt syd for Rom, Colosseum, Forum Romanum og Pantheon, og fik en følelse af, hvordan det var at leve i det gamle Rom. De lærte om Roms betydning i både den antikke og moderne verden, og de fik mulighed for at se de fantastiske kunstværker i Vatikanmuseet og den berømte Sixtinske Kapel. Udover de historiske oplevelser blev der også tid til at nyde den italienske madkultur, og eleverne fik smagt på autentisk pizza og gelato.

Alle tre rejser var præget af fællesskab, sjove oplevelser og læring uden for klasseværelset. Eleverne kom hjem med nye venskaber, vidt forskellige oplevelser og en udvidet forståelse af verden, der vil forme dem i deres videre skolegang og liv.

Skolerejsen er en værdifuld afslutning på elevernes tid på Gilbjergskolen og en påmindelse om, hvor betydningsfuldt det er at rejse for både at opleve andre lande og kulturer men også sig selv sammen med andre og den udvikling det skaber hos den enkelte elev.